SÖNDAG

Nu kommer uppdatering om helgen!

Igår hade vi lite sovmorgon! Åt frukost ute och gjorde oss redo för gam-matning på ett annat hotell. Dock kom vi nog fel för det var inget hotell utan en krokodilfarm där en kille tömde gammalt kött ute så det kom en massa gamar och storkar och åt. Det skulle ha varit mer som en attraktion med stolar och utsikt över savannen som jag hade fattat det men det här var precis intill vägen. Det kom ett vårtsvin och kalasade också. Det va sjukt många fåglar!! Fattar hur gamar fått sitt rykte nu. Plus att dom är så jäkla stora! Lite läskiga tycker jag.

Sen åkte vi till Victoriafallen och hade inte med oss våra pass som man tydligen skulle eftersom det ligger på gränsen mellan Zimbabwe och Zambia. Men det gick bra ändå. Det var hur varmt som helst men när vi kom nära fallet så blev man sprayad av vattnet och runt omkring är det regnskog och allt är grönt för allt frodas av vattnet. Det var väldigt mäktigt att se! Tyvärr såg vi inga regnbågar. Och jag är förvånad över säkerheten- på vissa ställen finns inte ens staket som skiljer stupet på några hundra meter från besökarna?! Jag höll mig på behörigt avstånd. Även där det fanns staket så var det ju inte direkt svårt att ta sig över för det var lägre än en meter och inte så väl underhållet.

Vi skulle äta lunch där inne också och fick sällskap av en massa makaker och babianer!! Dom var helt galna och attackerade grannbordet! Asså hade en stor babianhanne kommit och snott min mat vet jag inte vad jag skulle gjort..! Dom är ju gigantiska och kan bitas! Iallafall så visade det sig vara samma meny som på det bra stället från i förrgår så jag tog min halloumirulle igen. Dock fick jag allt utom halloumi och det va fetaost istället. Vi påpekade detta för servitören och han ursäktade sig och gick och skulle fixa. Han kom tillbaka efter ett tag och sa att det inte fanns nån halloumi och vad jag skulle ha istället. Ja jag kunde väl ta fetaosten då. Och när maten tillslut kom så är den kall och innehåller halloumi?! Aja jag fick min wrap iallafall efter lite krångel men uppenbarligen hade kocken ingen koll på vad som var vad. Sen skulle några andra i gänget åka helikopter över vattenfallen men jag avstod då det kostade 140 dollar för 13 minuter… Pappa, när vi åker hit med familjen gör vi det då! Och bor på The Kingdom (googla!) (och nästa gång i Las Vegas tar vi helikopter över Grand Canyon så har vi avverkat två av världens sju underverk) Medan dom gjorde det kollade vi i souvenirbutiken som var väldigt dyr men köpte ändå lite presenter och en docka till mig själv. I kina köpte jag också en docka så jag tänkte att det skulle bli en grej. Och det fanns så himla mycket fina tallrikar och skålar med underbara mönster och färger och jag skulle vilja ha allt! Det fanns även fina typ plånböcker i lappat tyg typ för 18 dollar st men som jag köpte tre st för 10 dollar utanför på gatan! KAP! Först skulle han ha 10 dollar för en. Visste inte att jag var bra på att pruta 😉

Sen åkte vi hem och tog ut pengar och de bara sprutar ut lika snabbt igen! Snabbt in i duschen och svira om inför The Boma (en afrikansk restaurang med buffe med massa olika specialiteer i matväg och sång och dans) Vi gick dit då det höll på att bli mörkt och när det blir mörkt så blir det KOLSVART. Man ser inte ett skit. Det kändes som vi gick vilse vilket inte kändes så stabilt med 8 tjejer vilsna i bushen i mörket… Tur då att jag inte visste att det finns både lejon och elefanter som lurar där ute och bestämmer dom sig för att man är ett hot ja då är man ju körd. Men vi kom fram helskinnade iallafall!

Väl där möttes vi av afrikansk musik och dans och fick sjalar runt kroppen och två prickar i ansiktet. Det var ett helt fantastiskt ställe! Så typiskt afrikanskt det kan bli med väggmålningar, halmtak, bongotrummor, mönstrade dukar, servetter och tallrikar. Vi fick våra starters där man kunde välja på olika djur men även normala grejer som svamp och grönsaker. Och vi fick sötpotatis, jordnötter och svarta bönor i en skål som vi åt med händerna (efter att dom tvättats av personalen) – Afrika på riktigt 😉

Sen drack vi välkomstdrinken som var nåt slags ofärdigbryggt öl med klumpar i..! Kan vara det äckligaste och konstigaste jag druckit. Sen var det bara att hugga in på buffen! Det var mycket djur men jag blev mätt snabbt tack vare ett fantastiskt salladsbord, potatis, spenat i jordnötssås och stekta grönsaker. Orkade inte ens med pastan!! Och knappt nån efterrätt heller. Det roliga med det här stället är att de delar ut bongotrummor till alla så man spelade med (så gott det gick) när personalen (som var grymma!) spelade. Sen blev det lite mer ansiktsmålning och dans. Sen började folk gå hemåt men inte vi! Vi drack några drinkar och fick en sång framförd vid vårt bord av bongokillarna som sjöng så fint haha :)

br />

sen blev det taxi hem. Och innan vi hann lägga oss försvann strömmen vilket innebar kolsvart i rummet (och utanför) och att fläkten slutade!! Det var helt groteskt varmt och svårt att sova, av olika anledningar. Men strömmen kom tillbaka under natten men jag badade ändå i svett och trodde jag hade somnat med blött hår?! Mys.

Idag (måndag) var det hemfärd, bussen skulle gå 7:30 men vi kom inte iväg förrän efter 10. This is africa! Bussen hade gått sönder så vi skulle få åka en annan och det tog ju lite extra lång tid som sagt. Vi väntade på hotellet The Kingdom och hoppades nästan att resan skulle bli inställd så vi kunde spendera natten på det där hotellet! Nån gång ska jag bo där alltså. Liksom Hwange Safari Lodge.

När bussen väl kom hade den faktiskt AC så man frös till o med lite!! Men toaletten funkade inte heller på den här bussen (surprise) . Det känns lite segt att komma tillbaka till Chipangali igen med allt vad det innebär. Nu har vi ju sluppit alla kryp och kunnat äta god mat och varit lediga utan att behöva oroa sig för att trampa på lik eller känna den där fruktansvärda odören från soptippen.

Utsikt från bussresan. Såhär bor folk!

Men i veckan är ju tanken att jag Sandra och Ellen ska fixa till kaninerna! Hoppas det blir som jag vill med allt, att vi slipper en massa skitgöra och kan ägna oss åt att berika kaninernas hägn istället endast. Jag ser fram emot att se hur det är med kaninungarna också!